Varsin monet yrittäjät kokee oman työnsä hinnoittelun vaikeana. Olen käynyt saman suon läpi itsekin. Olen myynyt tuotteitani niin edullisesti, että jopa asiakkaat ovat sanoneet maksavansa niistä mielellään enemmänkin. Olen tehnyt saman virheen kuin moni muukin: hinnoitellut oman työni omanarvontuntoni mukaan. En arvostanut itse tekemisiäni ja laitoin niile hinnan sen mukaisesti. Tarjoamani tuotteet olivat halpoja koska omanarvontuntoa ei aiemmin juurikaan ollut.
Suomalainen vaatimattomuus ja vaikerrus ”Eihän nämä nyt mitään” ”Tämmösiä noloja räpellyksiähän nämä vaan…” Jos yrittäjänn on vaikeaa vastaanottaa kunnon korvausta työstään se saattaa luoda melko kiusallisenkin tilanteen kun asiakas arvostaa toisen työtä ja haluaisi maksaa siitä asiallisen korvauksen. Luulemme käyttäytyvämme fiksusti kun tuomme vaatimattomuuden esiin mutta sanomalla näin emme vain väheksy itseämme vaan mitätöimme toisen kokemuksen omasta työstämme. Kun oman työn hinnoittelussa on vaikeuksia se heijastaa usein heikkoa omanarvontuntoa.
Opin jotain arvokasta valmentaja Paula Immolta: omanarvontuntosi ei määritä markkina-arvoasi. Tämä oivallus oli minulle itselleni iso juttu ja palaset loksahtelivat paikoilleen. Omanarvontunto ja markkina-arvo ovat kaksi eri asiaa. Moni ei tule ajatelleeksi näitä kahta asiaa erikseen vaikka se voi olla syynä hinnoittelun vaikeuteen. Toisille nämä asiat on varmasti myös helppo pitää erillään toisistaan ja oma työ on helppo hinnoitella oikein. Nämä yrittäjät pärjäävätkin todennäköisesti taloudellisesti paremmin.
Monelle tämä on varmasti itsestäänselvää, mutta sitä se ei ollut minulle. Ja mitä katselen ympärilleni niin ei se näytä olevan helppoa monelle muullekaan. Omaa työtä tai aikaa ei arvosteta, koska ihmisellä ei ehkä ole itsetunto kunnossa. Ihmiset kokevat työnsä hinnoittelun vaikeana, kun eivät ”kehtaa” pyytää enempää.
Mainos:
Raha on asia joka nostaa helposti pintaan sisäisen arvottomuuden kokemuksemme. Se on hieno työkalu siihen minkä kautta voimme tarkastella suhdettamme myös itseemme. Kun olemme rehellisiä niin voimme nähdä seisommeko sittenkin itse oman onnemme edessä. Ja jos näin on niin silloin asioita voi alkaa muuttamaan uskomuksiaan työstämällä. Mitä ansaitsemme omasta mielestämme, sen myös saamme. Jos emme ansaitse omasta mielestämme paljoakaan emme ota sitä vastaan vaikka tarjottimella ovelle kannettaisiin.
Ja mitä tuotteidemme hinnoitteluun tulee se on todellisuudessa suhteellisen helppoa. Kun katsoo ympärilleen paljonko vastaavasta tuotteesta pyydetään saamme hiukan vihiä sen markkina-arvosta. Todellisen markkina-arvon määrittelee sitten lopulta kuluttaja. Mitä he ovat oikeasti valmiita maksamaan. Mutta kannattaa ottaa yksi juttu omanarvontuntoon liittyen tässäkin huomioon. Nimittäin se voi vaikuttaa myös kuluttajan päätökseen tunteeko hän olevansa jonkin asian arvoinen.
Olen huomannut tämänkin työssäni, kun asiakas panostaa kalliimpaan tuotteeseen hän voi käydä kamppailua sisimmässään, olenko tämän arvoinen. Kuten eräs omakin asiakkaani kertoi käyneensä ja päätyneensä siihen, että kyllä. Hän ja hänen terveytensä on sen arvoista, että hän panostaa myymääni tuotteeseen. Riippuen siitä minkä arvoiseksi ihminen eri asiat kokee, hän on niihin valmis juuri sen verran panostamaan.
Monesti raha on tunne-asia vaikka se liitetäänkin järkeen. Loppujen lopuksi, olemme tunneolentoja me ihmiset. Helpommaksi oman työn hinnoittelu voi kuitenkin muuttua kun erotamme omat henkilökohtaiset tunteet kokonaan työn hinnoittelusta ja ajattelemme työmme suhteen omanarvontunteen sijasta markkina-arvoa.
Lue myös artikkelini:
Yrittäjän self-help – 5 asiaa jotka ovat auttaneet minua eniten yrittäjyydessä
5 parasta asiaa Holvi yritystilissä
Esittelyssä LapLay-sylitaso
Ennakoi uupumus – tarkista arvosi
Rentoutuskellunta on parasta hoitoa stressaantuneelle mielelle
0 kommenttia